Sider

Så er vi igang igen

27 september 2010


Hvert år ved denne tid går vi igang med at spise æbler
Æbler naturel, æbletærter, bagte æbler, æblekanelsnegle, æblepizza, æblesalat og selvfølgelig gammeldags æblekage. Vi har ikke mindre end 5 ret store æbletræer, selv om de ikke alle giver lige meget hvert år, så har vi altid mange æbler. Hvert år ved denne tid overvejer jeg, om der ikke er brug for en bog med rigtig mange måder at anvende alle disser æbler på. Som så meget andet, så bliver det ved overvejelserne.
En ting forandrer sig ikke, mens jeg forsøger at opfinde nye måder at bruge alle disse æbler på, så er det helt sikkert at den gode gamle variant med flødeskum altid glider ned.

8 kommentarer:

  1. mm.. Og denne variant kan jo heldigvis fryses til den dag man får gæster.. På nogle æbleplantager kan man komme med sine æbler og få dem presset til juice??

    SvarSlet
  2. Åh dit heldige asen. Vi venter utålmodigt på at vores nyplantede æbletræ bliver stort nok til at give bare en smule. En saftpresser kan klart anbefales. Mmm det smager skønt, man kan blande alt muligt og umuligt i( red selleri fx ) og ungerne elsker det. Det gør vores ihvertfald. Og så kan sådan en nypresset juice koges ind til den skønneste æblesirup sammen med lidt sukker. Den bruger vi alle steder, i sovs, på salat i gryderetter, på is osv osv.

    SvarSlet
  3. Åh hvor ville jeg ønske at det var mig med æbletræer, har dog fået lov at gå på æblerov, men alligevel at have sit eget:-)

    SvarSlet
  4. mmm...hvor ser de lækre ud de æbler, dem kunne jeg godt sætte tænderne i.
    Desværre er frugtskålen tom og vi bor i lejlighed, så altså ingen dejlige frugttræer i haven.
    Nyd dem;-)

    SvarSlet
  5. Det lyder da for lækkert - jeg kunne da meget godt bruge nogle af dine opskrifter her ! Æblekanelsnegle og æblepizza ville være nye varianter her i huset Ü

    SvarSlet
  6. Umm, gammeldags æblekage er en favorit. Smager af efterår og hygge :)
    Jeres haveæbler ser rigtig lækre, sprøde ud.

    SvarSlet
  7. Æblekanelsnegle og æblepizza lyder vildt spændende - Jeg har også arbejdet mig gennem 15 kg æbler ind til nu :)

    SvarSlet
  8. Mmmm... er selv ved at lave gammeldags æblekage. Det hele fra bunden, og det er mange æbler at skrælle når det er til 6 sultne mænd!
    Synes du skal prøve Mettes æblekompot, hvis du da ikke allerede har været igang (hun har kommenteret lige her ovenfor). Det skal resten af mine æbler ihvertfald gå til :)

    SvarSlet