Sider

det bedste hvedebrød

12 august 2012

jeg har virkelig ventet på det blev weekend, så jeg kunne få tid til at afprøve min nyeste "gadget" til min assistent.
Jeg har fået mig en melkværn, der kan sættes på maskinen. Men fordi, det har været sådan en hæsblæsende uge, med opstart efter ferien, har den pænt måtte vente i kassen.
Fredag skulle det være og hele familien blev involveret i at kværne mel til vores brød til morgenmaden lørdag.

Det var en succes!

Jeg tog udgangspunkt i en opskrift fra Meyer og følgende blev brugt, til det bedste hvedebrød jeg til dato har bagt.

6 dl vand, 25g surdej, gær på størrelse med et kirsebær, 15 g havsalt, ca. 350g sigtet hvedemel, ca. 300g friskmalet fuldkornshvedemel af hele hvedekerner.

Vi startede med at male melet, vi valgte at køre det gennem kværnen to gange. Først så det blev "mellemfint" og bagefter på den fineste indstilling. Børnene, særligt Holger var ret fascinerede af processen.

ellers fulgte vi nogelunde Meyers fremgangsmåde.

Rør vand, surdej, gær og salt sammen. Tilsæt melet lidt efter lidt og rør dejen sammen på en røremaskine. Først ca 3 minutter på laveste hastighed, herefter ca. 20 minutter på højeste hastighed.  Tilsæt evt. lidt mere mel eller vand, alt efter hvordan dejen arter sig.
Hæld olie på toppen af dejen og stil den overdækket til hævning køligt i 12 - 16 timer.

Hæld den færdighævede dej forsigtigt ud på et meldrysset bord og form to brød uden at røre for meget ved dem. Lad brødene efterhæve 30 minutter og bag dem herefter i ca. 20 minutter ved 250 grader.

Det var virkeligt et velsmagende brød, det havde ikke helt de lufthuller jeg havde håbet, men havde til gengæld en lækker sprød skorpe og var dejligt "blødt" og "saftigt" indeni. Denne gang brugte jeg almindelig sigtet hvedemel, næste gang tror jeg vil prøve med sigtet ølandshvede.




5 kommentarer:

  1. De der dumme lufthuller vil aldrig helt, som man gerne vil have dem til... Men lækkert ser det ud, og så med hjemmekværnet mel!

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej de kan være noget svære at lokke frem :) det smagte altså virkelig godt, det er jo lidt vild at male melet selv, men jeg har sådan haft lyst til at prøve det længe længe :)

      Slet
  2. Det lyder for fedt med egen melkværn...syntes jeg bager alt for lidt efter jeg er begyndt at arbejde igen...

    SvarSlet
    Svar
    1. jeg synes det har været i perioder her, men jeg har aldrig haft en røremaskine før og jeg må sige det gør det en del nemmere når man har den. VI har lige fået gang i rugbrød igen det har ellers ligget helt helt stille.

      Slet
  3. Hjemmebagt brød af hjemmekværnet mel er bare det bedste! Og så er det nemmere og sikkert også hurtigere end man tror. Jeg eeeeelsker min kornkværn!

    http://kornkværnen.dk/shop/frontpage.html

    mvh

    Sanne

    SvarSlet