Sider

hjemme og alenetid

31 marts 2014


Vi nyder i den grad foråret. Solskin, blomster i haven, og mange flere lyse timer. Sidste weekend havde både Alberte og Holger venner på besøg og mens Thomas var med ude på vejen med dem, sneg jeg mig til lidt alenetid.
Jeg har på det sidste haft så travlt på job og været "danmark rundt" på overnatning pga. forskellige faglige arrangementer. Selvom noget af det bedste i verden er hotelmorgenmad, var det rart at komme hjem til mine flade rugbrødsmorgenmadder. Selvom jeg savner mine børn når jeg ikke er hjemme, så var det rigtig rart med en time for mig selv med et godt blad og smagsprøver fra nellie dellie. Nellie dellies nye chokolader er sødet med stevia og har et højt indhold af kostfibre.

Det er jo meningen jeg skal anmelde dem og det kan jeg sagtens for de er absolut godkendte, men......

Når jeg skal have slik og chokolade vil jeg helst have den rigtige vare. Jeg spiser ikke mere end jeg godt synes jeg kan forsvare at spise rigtig gammeldags sukker. Jeg kan sagtens se fidusen i stevia og vil til enhver tid foretrække det frem for kunstige sødestoffer, som jeg iøvrigt altid går en lang bue udenom.

Men jeg synes altså ikke steviasmagen er den samme som sukkersmagen. Umiddelbart er den ok, men smagen er kortere og fylder altså ikke på den rigtige måde i munden.

Jeg kan sagtens se det smarte i at chokoladen har et relativt lavt indhold af kilojoule, mange kostfibre og ingen tilsat sukker og derfor en mere stabil påvirkning af blodsukkeret end almindelig chokolade. Men hvis jeg trænger til mad så spiser jeg rigtig mad og når jeg "trænger" til chokolade så spiser jeg "rigtig" chokolade.

Derfor lod jeg i sted min far, som har diabetes, prøvesmage resten. Han var tilfreds og syntes det smagte meget bedre end det chokolade han ellers plejer at "må" spise.








Ingen kommentarer:

Send en kommentar