Sider

undren fra en skolepige

09 september 2012

vi er helt vilde med Gummi Tarzan herhjemme for tiden. Vi læser den igen og igen.
Når der ikke er en voksen der vil læse højt, kører den på CD. Utroligt at Alberte kan blive ved at klaske sig på låret af grin hver gang der bliver sagt "din store fåreost"

Det er for alvor ved at gå op for mig at jeg har et skolebarn. Alberte er begyndt at være kritisk overfor min måde at stave på. Tidligere har hun stolet ubetinget på mig, hvis jeg skulle stave ord for hende. Men det er slut....
I går skulle jeg stave til "eskimo" Jeg stavede højt, skrev ned og gjorde ved, lige meget hvad sagde barnet "nej det er ikke det du staver til"og jeg blev ved at påstå at det var det.

Til sidst pegede hun meget bestemt ned på det første bogstav (E) og sagde "nej det kan simpelthen ikke passe, prøv lige at høre, essssskimo, det starter altså med s"




13 kommentarer:

  1. Jamen hun har jo lidt en pointe der kan jeg godt se. Det kære danske sprog altså!!
    Gummi tarzan er altså også for sjov, kan godt forstå hun er faldet for den :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja der er ord der ikke er helt logiske. Jeg kan huske min niece ville stave kugle med q :)

      Slet
  2. Hehe, man kan godt lidt selv huske det. Hvor er hun da sød!
    Al begyndelse er altså bare så svært og drillende ind imellem.
    Heldigvis giver det jo også masser af lækre succes oplevelser :)

    god søndag aften
    /Tine

    SvarSlet
    Svar
    1. Det bliver så fedt for hende når hun kan læse ! Jeg kan selv huske hvor fantastisk det var.

      Slet
  3. Vi elsker også Gummitarzan, men mest som film, endnu ihvertfald....;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har faktisk tænkt på om man ikke kunne finde den gamle klassiker :) vi har det den nye i biografen men for mig var den ikke helt rigtig.

      Slet
  4. Hej Heidi

    Som lærer sidder jeg her og tænker på, om din datters lærer ikke har fortalt jer om, hvordan I kan hjælpe
    jeres barn med at lære at skrive ved hjælp af børnestavning? Eller er det netop det, din datter gør, og så
    prøver hun at fortælle dig hvordan?:)

    Bare nysgerrig:) Fortæller gerne mere om det, hvis du er interesserret...

    Du kan også skimme denne artikel:
    http://www.hjemmeundervisning.dk/document/16

    Hvis du har lyst:)
    Kh Puk

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo Alberte børnestaver også, rigtig meget :) men lige her skulle jeg altså stave for hende. Faktisk vidste jeg ikke så meget om det, men hørte efter på det første møde :) så nu skriver hun oftest løs uden det giver ret meget mening for andre end hende selv :) men når hun fortæller ved hun altid hvad hun har skrevet.
      Jeg vil læse den artikel du henviser til for som du kan læse har jeg meget at lære ;)

      Slet
    2. Dejligt at høre:) Der er en god (og ret tynd og letlæst) bog om emnet, hvis du er meget entusiastisk. Den hedder: "Nej, farfar! For vi børnestaver" Den kan jeg anbefale:)
      Kh Puk

      Slet
  5. Hahaha, godt hun kan hjælpe dig med at stave. :) Det er utroligt at opleve hvordan deres verden udvider sig.

    Er lidt på udkig efter bøger og dvd'er som kan udfordre Ingrid lidt, så jeg har skrevet gummitarzan bag øret. Den synes jeg også var en skøn fræk historie.

    SvarSlet
    Svar
    1. Gummi Tarzan kan anbefales men den er jo lidt hård. Jeg kan ikke huske præcis hvor gammel Ingrid er, men Alberte har funderet en del over hvad det er for en far der kalder sin søn "din uduelige slapsvans" mm men det har givet god anledning til gode snakke.

      Slet
  6. Barnet har jo ret, hvornår lærer du det? Har altid tænkt at der er krummer i den pige;)

    SvarSlet
  7. Det tegner godt for hendes lydøre :)

    SvarSlet