Sider

fantastisk pæretærte med karamel

28 februar 2013

Jeg har bagt en pæretærte, som jeg selv synes var lidt ud over det sædvanlige. I udtænkningen af opskriften fandt jeg inspiration hos både Louisa og Ditte, men den endte nu som sin egen.




Jeg er blevet helt vild med hakkede mandler og nødder i dejen. Sidst var det mandler i hindbærsnitter. Denne gang var det hakkede hasselnødder i mørdejen til tærten, jeg tror altså de gjorde en ret stor forskel.

80 gram hvedemel  (fx fra Aurion)
50 gram meget finthakkede hasselnødder
100g smør
30g flormelis
1knivspids salt
1 æggeblomme

2 pærer skåret i tynde skiver

1 dåse kondenceret mælk kogt til karamel

2 dl fløde pisket let til skum

Allerførst koger du en dåse kondenseret mælk i vand i 3 til 4 timer, på magisk vis vil den transformere sig til karamel undervejs. Læs hvordan her, hvis du nu ikke klikker videre, må jeg hellere understrege at det er vigtigt at dåsen hele tiden er dækket af vand mens den koger.

Nå nu til dejen
Smuldr mel og smør sammen med hasselnødderne. Tilsæt flormelis og salt og saml dejen med æggeblommen, det er ikke meningen at dejen skal æltes. Hvis den er for våd tilsæt da lidt mere mel, hvis den er for tør, tilsæt evt. 1 spsk koldt vand. Sæt dejen på køl mindst en halv time.

Dejen rulles ud, jeg synes det er nemmeste mellem to stykker bagepapir drysset med lidt mel.
Dejen bages i en tærteform (ca 20cm i diameter) ved 180grader i 10 -15 minutter. Dejen skal være let lysebrun.

Nu fordelen et godt lag af den kogte karamel ud på tærtebunden og de tynde skiver af pære fordeles i et pænt lag ovenpå. Tærten bages yderligere 20 minutter ved 180grader.

Jeg serverede tærten med et godt lag let pisket fløde på toppen.

Jeg og mine medspisere syntes den var fantastisk. Eneste ulempe var at bunden var lidt svær at skære, den ville gerne smuldre lidt. Jeg har engang hørt Camilla Plum udtale, at det er prisen man må betale for en sprød mørdej med rigtig smør, og det betaler vi gerne.

Nå ja jeg dryssede min med lidt lakrids, men det behøver man ikke.



4 kommentarer:

  1. Mums det lyder lækkert med pære og karamel sammen. Jeg har aldrig prøvet at lave kondenseret mælk til karamel, men har faktisk noget stående, så nu er der måske en anledning :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Hvis ikke du allerede har gjort det skulle du ta at prøve at lave karamel ud af den dåse du har stående :)

      Slet
  2. Mums det lyder lækkert, det skal prøves.
    NU må jeg altså tage mig sammen og komme af sted efter sådan en dåse. Jeg glemmer det bare hver gang jeg er i nærheden af en butik der muligvis forhandler det. Nu må jeg tage af sted, udelukkende med det formål :o)

    SvarSlet